חדשות

"הקיצוץ בתקציב הבריאות יפגע אנושות בבתי החולים"

מנהלי בתיה"ח פנו לרוה"מ ולשר האוצר והזהירו: "הקיצוץ יגרום לפיטורי אלפי רופאים, מומחים ומתמחים" | מאשימים את האוצר: "מעוניין לסגור את תאגידי הבריאות, הצינור העיקרי לתמיכה בבתיה"ח"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

פורום מנהלי בתי החולים מתריע כי הקיצוץ של 300 מיליון שקל בתקציב משרד הבריאות יגרום לפגיעה חמורה באיכות ובזמינות השירותים, כולל "הארכה משמעותית של התורים ופגיעה במטופלים".

אתמול נודע כי במסגרת השינויים בתקציב 2024 בשל הוצאות המלחמה, הציע האוצר לקצץ 150 מיליון שקל בתקציב משרד הבריאות, קיצוץ נוסף של 100 מיליון שקל בתקציב סל התרופות והפחתה של 50 מיליון שקל בסבסוד בתיה"ח הממשלתיים.

במכתב ששלחו אתמול (ד') מנהלי בתי החולים הממשלתיים לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הבריאות אוריאל בוסו נכתב כי הקיצוץ יגרום ל"פיטורי אלפי רופאים, מומחים ובעיקר מתמחים העובדים בטיפול נמרץ, במחלקות הכירורגיות, במחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד), במחלקות הפנימיות ועוד, שכיום מועסקים במימון התאגיד. פיטורם יפגע אנושות בפעילות השוטפת של בתי החולים".

על הפנייה חתומים יו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים ומנהלת המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא, ד"ר אסנת לבציון-קורח וכן מנהלי שיבא, רמב"ם, איכילוב, וולפסון, ברזילי, הלל יפה, זיו, המרכז הרפואי לגליל בנהריה, המרכז הרפואי לצפון (פוריה) ובני ציון.

המנהלים מציינים כי השבוע פורסמה על ידי משרד האוצר "הצעת מחליטים במסגרתה, בין השאר, מוצע לשנות את תקנות יסודות התקציב (כללים, פעולת תאגידי בריאות), כך שיאסר על התאגיד להמשיך לספק שירותים רפואיים שאינם במימון ציבורי, הגדלת התקורה המשולמת לבית החולים על ידי התאגיד ושינוי גורמי הביקורת בתאגיד, בנוסף להפחתה של 50 מיליון שקל מהתקצוב השוטף של בתי החולים הממשלתיים".

לטענת מנהלי בתי החולים, "הפחתה זו מגיעה לאחר שנה שבה בתי החולים הממשלתיים נשחקו ביותר מ-150 מיליון שקל כתוצאה מהסכמי שכר שנחתמו ובעיקר מהעובדה שהמודל לא מקודם בגובה מחיר יום אשפוז כנדרש.

המנהלים טוענים עוד שמשרד האוצר מעוניין דה פקטו לסגור את תאגידי הבריאות המהווים את הצינור העיקרי לתמיכה בבתי החולים. פעילות בתי החולים, בהעדר תקצוב מספק, נשענת על העסקת עובדים רבים, בעיקר רופאים במימון התאגיד. בנוסף, התאגיד מהווה מקור עיקרי לרכש ציוד רפואי ובינוי.

מנהלי בתי החולים טוענים כי אם היה הקיצוץ מיושם לפני השבעה באוקטובר, בתי החולים לא היו יכולים לעמוד בדרישות שתבעה המלחמה. הם דורשים לבטל מיד את שינויי החקיקה המוצעים ומתריעים: כל פגיעה בתאגידי הבריאות תפגע אנושות בתפקוד בתי החולים ולא תאפשר את תפקודה של מערכת הבריאות בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה בעתות מלחמה.

"בעת הזו", נכתב, "בה מאמצי כולנו רתומים להצלת חיים של פצועי המלחמה, התאכזבנו לגלות כי לא זו בלבד שאין בשורות להגדלת תקציבי המרכזים הרפואיים הממשלתיים הקורסים תחת העומס ותחת התקצוב החסר, אלא שמשרד האוצר מעוניין דה פקטו לסגור את תאגידי הבריאות המהווים את הצינור העיקרי לתמיכה בבתי החולים".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, התייחס לדברים: "לא יעלה על הדעת שבשעה בה מערכת הבריאות עובדת סביב השעון כדי להציל חיים מאז השבת השחורה של השבעה באוקטובר, ממשלת ישראל מניחה על השולחן תקציב שמבקש לקצץ מאות מיליוני שקלים ולפגוע בפצועות ובפצועים, בחולות ובחולים, בשיקום, בחוסן הלאומי, בבריאות הנפש ועוד. מדובר בחרפה וניאבק בה בכל הכוח". פרופ' חגי הוסיף: "אני קורא לשרי האוצר והבריאות, ומעל הכל לראש הממשלה נתניהו – עיצרו את החרפה הזו מיד".

נושאים קשורים:  מנהלי בתי חולים,  תקציב,  משרד האוצר,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  תאגידים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
12.01.2024, 09:09

להעביר כספים מהישיבות ,
בשלב זה אין מענה לתפילות ,
ולהעביר הכל לבתי החולים

אנונימי/ת
12.01.2024, 09:51

עכשיו התחיל השד לצאת מהכד!!! בתי החולים אלופים בזילזול כספי וחוסר יעילות, הבטלה סמויה ועוד. על אותו מטופל ממתינים אח אחרי השני (והשלישי) אנשים ששואלים אותן השאילות, ממלאים טונות של תפסים מיותרים…משרדים שלימים ללא צורך…מה לא! התעודדו כבר. יש יותר מדי כסף, לא שחסר. אבל אם המנהלים לא יודעים לסגור את הברז אסור להתלונן שחשבון המים גדול.

12.01.2024, 10:17

???
כנראה שמדובר בבוט של מכונת הרעל. לא הגיוני שאדם שעובד במערכת הבריאות יגן בצורה כל כך מופרכת על החלטות של האוצר והממשלה , הנתונה בשליטת החבורה ההזויה : סמוטריץ, סטרוק, בן גביר וחבריהם המטורללים בהנהגת ראש ממשלה חסר אונים.

אנונימי/ת
13.01.2024, 11:51

ההפך, זה מאוד הגיוני. רק מי שמכיר את המערכת מבפנים יכול לכתוב פוסט כזה. רק אם אתה לא רוצה לראות את החוסר היעילות הכרונית אתה לא רואה. גרוע מזה, שאתה מציע דברים פשוטים שיכולים לעזור, קמים סופר מומחים להסביר לך ״למה לא״! כי אם היו מקבלים את הרעיונות הללו אז הרבה אנשים היו הולכים הביתה.

אנונימי/ת
13.01.2024, 17:13

הקדמת אותי. בדיוק מה שרציתי לכתוב. יש לבטל את כל החוזים האישיים ואת כל התשלומים המושחתים מתאגיד הבריאות. מי שרוצה לעבוד ולתרום לבית חולים יעשה את זה מתוך שליחות. מי שרוצה יוקרה וכסף שילך לרפואה הפרטית. אנשים לא מבינים שאנחנו במלחמה ורוצים להמשיך לחגוג על חשבון הציבור מבלי לתת שירות.

אנונימי/ת
01.04.2024, 19:59

פפו
תגובותיך הרדודות ממש נוגעות ללב.
חדל מהשטויות שלך

12.01.2024, 20:35

להשתמש ב7 באוקטובר
לנימוק הטענה זה זילות לא מקובל
ולא עיניני
כתבות רדודות יש באתר הזה

אנונימי/ת
13.01.2024, 17:15

פפו, אולי מכונת הרעל זה אתה?