חדשות

פרופ' אש: "זה לא מעשי לקצר תורנויות בכל הארץ, אין משאבים"

המו"מ בין המתמחים למשרד הבריאות תקוע | אש: "התורנויות הארוכות צריכות לעבור מהעולם, אבל יש צורך ברופאים ויידרשו כמה שנים לפתרון הבעיה" | "מרשם": "השבוע נגיש את מכתבי ההתפטרות למעסיקים"

מחאת המתמחים. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

בעוד המתמחים, חברי ארגון "מרשם", ממשיכים לפזר איומים לפיהם החל ממחר יגישו את מכתבי ההתפטרות שלהם גם למעסיקים, מנהלי בתי החולים שבהם הם עובדים, נציגיהם נפגשו אתמול (א') עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ולפגישה הצטרף גם שר הבריאות. השר, ניצן הורוביץ, אמר: "באתי להקשיב ולהבין מה מפריע להם. אני מחויב לקיצור התורנויות". אלא שבתום הפגישה המתמחים שידרו אכזבה מתוצאותיה: "לפי שעה אין בשורה, אין התקדמות ונמשיך במאבק, כולל במהלך הגשת מכתבי ההתפטרות".

פרופ' נחמן אש התראיין הבוקר (ב') ל"כאן רשת ב'" וסיפר על תוצאות הפגישה עם המתמחים. "הסברנו להם את השיקולים להחלטות שלנו ושמענו מהם את האכזבה שלהם. אם הם באו בציפייה שהכל ייפתר באותה פגישה, אז אני מבין את האכזבה שלהם". עוד אמר פרופ' אש: "אנחנו מודעים לצורך בשינוי" וציין את הקשיים במימוש מיידי של קיצור התורנויות.

לצד זאת הדגיש: "התורנויות הארוכות צריכות לעבור מהעולם, אבל יש צורך בתקנים, ברופאים ובמשאבים ויידרשו כמה שנים כדי לפתור בצורה מוחלטת את הבעיה. כשאנחנו מקצרים תורנויות צריכים להוסיף כוח אדם, וזה משאב מוגבל. אנחנו מסוכמים עם משרד האוצר לגבי השנה הבאה בכל הנוגע לתוספת תקציב ולמשאבים. המטרה להגיע להבנות עם המתמחים, אבל שהמשמרות יתקצרו בכל הארץ ומיד - זה לא מעשי כי משאב הרופאים לא קיים".

על האיום בהתפטרות אמש פרופ' אש: "אנחנו לא רוצים להביא את המתמחים עד לקצה כדי שיתפטרו. מה יקרה אם יתפטרו? מערכת הבריאות הישראלית תמשיך להתקיים אבל המטרה שלי שזה לא יקרה. זה בידיים של שני הצדדים, שזה לא יקרה. אנחנו לקחנו את הדברים שעלו בפגישה לחשיבה, נבדוק את האופציות ונדבר איתם".

יו"ר "מרשם", ד"ר ריי ביטון, מסרה: "התקיימה שיחה פתוחה עם השר וצוותו במטרה לשמוע ולהשמיע, אך מו"מ לא היה כאן ולכן אין בשורה. אנחנו ממשיכים, בצער, עם מהלך ההתפטרות. אנחנו מאוד מקווים שיהיה מו"מ אמיתי. הזמנו את השר לנהל איתנו שיחה פרקטית כדי להציע צעדים שיוכלו להביא לפתרון המשבר הקשה הזה. בצער רב נמשיך בתוכניתנו ונגיש השבוע את מכתבי ההתפטרות האישיים". עד כה המתמחים חתמו על מכתב הצהרתי בלבד שאין לו תוקף משפטי.

אלא שלפי דיווח ב"ידיעות אחרונות" הבוקר, כמה ממנהלי בתי החולים, שתומכים בדרישות המתמחים, מטילים ספק אם באמת יוגשו מכתבי התפטרות ממספר משמעותי של רופאים צעירים. בדיווח צוטט בין השאר ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל "הלל יפה" בחדרה, שאמר כי עד כה לא קיבל שום כתב התפטרות משום מתמחה בבית החולים. הוא שיבח את עבודתם ואמר: "זה דור מצוין של רופאים ורופאות מוכשרים שרוצים בתנאי עבודה טובים יותר ויש לכבד זאת... על משרד הבריאות יחד עם ההסתדרות הרפואית ללכת יחד עם המתמחים כדי לשנות את התורנויות בהקדם האפשרי".

גם מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, העריך ש"מכתבי ההתפטרות לא יוגשו בסופו של דבר". גם הוא ציין שמאבק המתמחים לקיצור התורנויות הוא מאבק צודק, אבל הוסיף: "אין לי ספק שהמתווה החדש של התורנות שלהם, הכולל קיצור שעות עבודה, יסייע במתן שירות טוב יותר למטופל. אבל דבר חשוב לא פחות שעליו לא מדברים הוא נוכחות של רופא-מומחה בכיר בשטח וגם זה יש לפתור. אני מקווה שהפלונטר הזה ייפתר בהקדם האפשרי".

המבחן של הורוביץ

במאמר דעה ב"ידיעות אחרונות", כתב אדיר ינקו: "זה המבחן של השר הורוביץ. רק שר הבריאות יכול להביא בשורה היסטורית למתמחים... כאשר מאבקם ישיג בסופו של דבר את תוצאותיו, נשאל את עצמנו בעתיד אין זה בכלל נראה הגיוני לבקש מהרופאים לעבוד במשך 26 שעות ברציפות...". הכותב סבור כי "בינתיים נראה ששר הבריאות לא לגמרי באירוע. משבר המתמחים הוא המבחן הגדול ביותר של הקדנציה שלו. לא משנה מה יהיו תוצאותיו – הן תהיינה רשומות על שמו. סיום אמיתי וסופי של שיטת ההעסקה הזו ייחשב להישג אדיר שיזוהה עימו בעתיד. כישלון שיבטיח את המשך המשמרות המתישות המביאות לטעויות ולפגיעה בחולים יהפוך לכתם שילווה אותו עוד שנים..."

"אם הורוביץ לא יתייצב לצד המתמחים, המאבק שלהם אבוד. לכן, פתרון מקיף למצוקה שלהם צריך להינתן עכשיו, עם גיבוי תקציבי משמעותי ולא באמצעות מתווה מחורר שמספק למשרדי הבריאות והאוצר יותר מדי נתיבי מילוט ואפשרויות למסמס את המהלך ההיסטורי הזה. הימים הקרובים קריטיים כי במהלכם תיבחן רצינות הכוונות של המתמחים. אפשר למנוע את הגשת מכתבי ההתפטרות האישיים לבתי החולים".

רוני לינדר ב"דה מרקר" כותבת: "מחאת המתמחים וקיצור התורנויות נפלו על משרד הבריאות כמעט בהפתעה, אף שהמאבק בנושא הזה נמשך יותר מעשור. כעת המערכת תיאלץ לפתור במהירות כמה בעיות חמורות, כמו איך לגרום לרופאים המומחים למלא חלק מהמחסור בכוח האדם וכיצד למנוע פגיעה ברמת ההכשרה של המתמחים". לינדר ציינה כי ועדה שהקימה ההסתדרות הרפואית לבחינת מבנה התורנויות עבדה על כך במשך כשנה והמליצה על מודל מסובך למדי של ארבעה סוגי תורנויות שונים למקצועות השונים.

"קיצור התורנויות מציב אתגרים גדולים בפני מערכת הבריאות ודורש פתרונות יצירתיים. אתגר אחד הוא השכר: מה יהיה התגמול על תורנות מקוצרת של 18 שעות לעומת 26 שעות? האם מתמחים שיעבדו מעתה 18 שעות ישתכרו כמו מתמחים שימשיכו לעבוד 26 שעות ברציפות? המשמעות של קיצור התורנויות עלולה להיות ירידה בשכר. זוהי סוגיה גדולה ורגישה הדורשת משא ומתן בחודשים הקרובים.

"אתגר נוסף הוא מקומם של הרופאים והרופאות המומחים בפתרון המסתמן. ברור שדרוש שילוב של רופאים מומחים ובכירים כחלק מהפתרון. אם המומחים ישתלבו בסידור העבודה השבועי של התורנויות ויעבדו יותר שעות אחר הצהריים בבתי החולים – הדבר יפתור את רוב בעיית קיצור התורנויות. המתמחים יוכלו ללמוד ולקבל הכשרה גם בשעות אחרי הצהריים, ויתווספו שעות עבודה רבות למערכת. אלא שזה לא פתרון שניתן לכפות על הבכירים של היום, אלא להשיג רק בהסכמה תוך כדי משא ומתן. כבר היום בלא מעט מחלקות הבכירים מבצעים תורנויות ושעות נוספות רבות תמורת תשלום".

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  מתמחים,  קיצור תורנויות,  ד"ר ריי ביטון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.10.2021, 19:06

פרופ' אש צריך להתבייש על הספין הזה. זהו טיעון איש קש. לכולם ברור שאין מספיק מתמחים לקיצור רוחבי מיידי ולכן צריך לעשות זאת בהדרגה. לא על זה מדובר בכלל. הבעיה היא שמשרד הבריאות והר"י לא רוצה להתחייב למועדים, תקציבים, ויעדים במתווה המדובר, במטרה למסמס אותו. בדיוק כמו שהסכמי השכר מ 2011 קבעו רק 4 תורנויות למתמחה וותיק, וכידוע,לא דובים ולא יער

אנונימי/ת
11.10.2021, 19:15

זה יכול לקרות.. לו רק הורוביץ יטיל את כובד משקלו על העניין ויצא נגד ליברמן ונערי האוצר כי כסף יש (שאלו את התנועה האיסלאמית) אבל מהלך כזה עלול להפיל את קואליצית מגדל הקלפים ולסיים את הקריירה של הורוביץ. סיכוי קלוש להערכתי

אנונימי/ת
11.10.2021, 23:13

יכולים וצריכים לאפשר קיצור תורניות במלר"דים באופן מיידי.

אנונימי/ת
11.10.2021, 19:38

עצוב ומתסכל. למה לא מקשיבים למתמחים? הם מציעים תוכניות ריאליות, הם גמישים ופתוחים להצעות.
תחושתי עיתוי המאבק בעייתי!?
מעניין מה מנהלי בית החולים חושבים? פתאום החרישו! היחס למתמחים חייב אבל חייב להשתנות לטובה.
חוששת שלא יירחק הזמן ורופאים זרים מהודו, סין ומהפילפינים ישטפו בתי החולים כאן.

אנונימי/ת
11.10.2021, 19:49

אם ליברמן והורוביץ ירצו זה יכול לצאת לפועל. הבעיה היא שהם לא רוצים ונוח לכולם להמשיך את העבדות הזו. נקווה שהמתמחים לא יוותרו וילכו עם זה עד הסוף. מספיק זמן מרחו אותם, הגיע הזמן להפסיק את הטמטום הזה.

אנונימי/ת
11.10.2021, 20:10

עם כל הכבוד למתמחים, למצב בעו"ש שלהם, לחיי החברה והמשפחה שלהם; אתם הרי לא הולכים להתפטר.. לפחות לא כולכם אלא רק הפנימאים בפריפריה באמת יכולים לאיים בזה.. אבל למה שהם יתפטרו להם מקצקים את התורנויות..
אז תפסיקו להטריל את הרשת ואת השכנים בתל אביב, מספיק כבר עם השטויות..
כשהייתי סטזר היו מתמחים שמקיימים יחסי מין בתורנויות, מאוננים וצופים בפורנו. החיים שלנו דבר, אחרי ההתמחות אנחנו נרוויח עשרות אחוזים מעל השכר החציוני במשק.
תנשכו שפתיים ותעבדו בשקט, באתם לתת מעצמכם לחברה ולא לעשות לביתכם.

אנונימי/ת
12.10.2021, 06:16

דיווחת? התרעת? מסכים איתך שיש רופאים אפס תרבות והשכלה. אבל אסור להכליל. אלו מפירי שבועת הרופא מיעוט זעום, נדוש וסופם ידוע. הם מנודים ומאוסים על המערכת ולבסוף נפלטים לגהאנם אלחמרא!

אנונימי/ת
11.10.2021, 21:21

גם ב2011 ליהגו את אותו תירוץ.עד היום אין שיפור, רק ועדות והמלצות ריקות. צודקים המתמחים שלא אוכלים יותר את הלוקשים האלו. אנחנו הבכירים יכולים רק לקנא בהשגעם שלהם.

אנונימי/ת
12.10.2021, 10:20

אמן שיהיו להם הישגים, בהצלחה למתמחים!

חסרים מאות תקני מתמחים ובנוסף חסרים גם מאות תקני מומחים. דרישת המתמחים לקצר את התורנויות במקומה. אכן קשה לעבוד 24 שעות ביממה וצריך לקצר אולם במחשבה על התהליך. מה שדורשים מתמחי מרש"ם הוא בום וגמרנו. אבל הבום, אם אכן יבוצע, יהרוס את מערכת הרפואה ויפגע בחולים. הוספת קנים מבוקרת שתהיה מלווה בקיצור תורנויות היא הדרך. לצערי המתמחים אינם חושבים על התוצאות. ההדרכה תפגע, המיומנות תפגע, יתכן והשכר ירד, יתכן שה תתמחות תתארך, למתמחים יהיה פחות פעילויות לבצע.
בקיצור אנו צריכים להיות בעד קיצור תורנויות בצורה מבוקרת ולפי תכנית פרוסה על פני מס' שנים שמלווה בתוספת מיטות, תקנים ותקציב והכול מגובה המסגרת הסכם קיבוצי שיחתם בין האוצר, הבריאות והר"י

אנונימי/ת
11.10.2021, 23:26

מתמחים יקרים, ב-ה-צ-ל-ח-ה!!!
מה שאפשר בפריפריה חסרת כוח האדם, כנראה אפשרי גם במרכז...

11.10.2021, 23:43

עצוב מאוד ולא בוגר, לא נתן לעשות קיצור תורנויות לכולם. לא כולם חייבים לקצר תורנויות מיידי, יש מספיק מקצועות שממש לא קורעים את התחת בתורנויות ויכולים להמתין כמה שנים עד לקיצור תורנות. גם רופאי משפחה שעושים תורנויות רק חודשים ספורים יכולים להמתין

אנונימי/ת
12.10.2021, 06:10

צודקת. לכן חייב מודל דיפרנציאלי. אלו שמעוניינים ב 26 בבקשה שימשיכו ואלו שלא אז 18 והשכר בהתאם. בהחלט!! אפשר לעזור כשרוצים והכוונות טובות.

אנונימי/ת
12.10.2021, 09:13

בואו לפריפריה

אנונימי/ת
12.10.2021, 09:28

די להטיח במתמחים שהם לא דואגים למטופלים בגלל שהם מאיימים להתפטר. אם המומחים כל כך דואגים לחולים יתכבדו ויקצצו את הרפואה הפרטית שלהם וישארו יום בשבוע אחרי הצהריים לעזור למתמחים וללמד אותם ולא לנצל אותם כדי לנווט חולים למרפאות הפרטיות של המומחים.

אנונימי/ת
12.10.2021, 17:36

נכון לחלוטין
צריך לעבור למודל הפול-טיימר ( ללא אישור לרפואה פרטית, במקביל) ולגרום ליותר מומחים להישאר בבית החולים אחה"צ:
לראות יותר חולים, לנתח אחה"צ ( ואז לא תיפגע תוכנית הניתוחים של המתמחים) , ולקיים ישיבות עבודה
הבעיה היא שרוצים שההכנסה הכוללת של הרופאים תישאר זהה וזה לא אפשרי במערכת ציבורית
לכן המאבק צריך להתמקד ב עלייה מסוימת בשכר אך לא לברוח מהענין בתירוצים שונים ומשונים , כפי שהר"י עשתה

אנונימי/ת
16.10.2021, 12:34

המתמחים שוכחים שההתמחות נמשכת 4-6 שנים. קצר ועבה. אח"כ 35 שנה אתה בכיר! כפי שנכתב כאן - מדובר בדור מצוין, לא פחות מקודמיו. קודמיו לא סיכנו חולים... ההבדל הוא בדרישה (המוצדקת) של הדור הזה לאזן בין בית לעבודה. דור האלפא. לא מוכנים לעבדות של פעם, ובצדק. אבל שלא יגידו שהאינטרס הבסיסי הוא טובת החולים. אח"כ, כשיהיו בכירים, שוב יקטרו על כך שהם צריכים לעבוד במשמרות, כולל סופ"שים, כדי שלמתמחים שלהם יהיה איזון בית-עבודה סביר...

12.10.2021, 10:12

זה לא רק בעית המתמחים הצודקת.
כל הרפואה הציבורית והשוויונית בנסיגה מתמדת.

אנונימי/ת
12.10.2021, 11:55

פרופ אש צודק
צריך לעבור תהליכים כדי להגיע לפתרון
אי אפשר לפתור הבעה באופן מידי

אנונימי/ת
12.10.2021, 17:28

צריך מספר שנים ...
באמת?
מה עשה משרד הבריאות ב10 השנים האחרונות ??
נכנע פעם אחר פעם להר"י שמנסה לטרפד את הענין , בהיותה נציגת הרופאים הבכירים ומנהלי המחלקות