חדשות

במדיקל סנטר בהרצליה מציעים בדיקת צ'יפ גנטי בהריון בהשתתפות קופות החולים

קופות החולים כללית ומאוחדת מציעות לנשים בהריון בדיקה מתקדמת לזיהוי מומים ולאיתור מגוון תסמונות גנטיות בעובר

בדיקות וייעוץ בהריון. אילוסטרציה

ה"מדיקל סנטר בהרצליה" החל להציע בדיקת צ'יפ גנטי לכל אישה בהריון ועם מומחה לבחירתה. הבדיקה היא בהשתתפות קופות החולים כללית ומאוחדת.

עד היום, נשים שלא הוגדרו כזכאיות על פי הנחיות משרד הבריאות לבדיקת חינם נאלצו לשלם מכיסן אלפי שקלים אם ברצונן היה לבצע בדיקה גנטית מתקדמת זו לעובר. בדיקת סקר זו מאפשרת בחינה מדוקדקת של המטען הגנטי של אדם מסוים ומסוגלת לאתר במדויק פגמים גנטיים ומחלות גנטיות. עתה, כאמור, הבדיקה מוצעת לכל אישה.

נשים רבות עוברות במהלך ההריון בדיקת מי שפיר - הנוזל המורכב מהפרשות העובר ומכיל תאים הנושאים את הכרומוזומים עם המטען הגנטי הייחודי של העובר. הבדיקה נועדה לאיתור בעיות כרומוזומליות ומחלות גנטיות בגוף העובר ומתבצעת לרוב בין השבוע 16 לשבוע 22 של ההריון. הדיקור נעשה על ידי רופא מומחה הנעזר באולטרסאונד כדי לבחור את המיקום המתאים ביותר להחדרת המחט שבאמצעותה נשאב הנוזל לבדיקת המעבדה, וזאת כדי להימנע מפגיעה בעובר.

הבדיקה הבסיסית היא מיקרוסקופית, מכונה "קריוטיפ" ויכולה לאתר חוסר של כרומוזום מסוים, עודף של או קטע ממנו, בגבולות הרזולוציה של המיקרוסקופ. אלה הם מצבים שעלולים לגרום למחלות או לתסמונות גנטיות ביילוד ובכללן תסמונת דאון או סיסטיק פיברוזיס.

הבדיקה החדישה והמתקדמת יותר היא בדיקת צ'יפ גנטי CMA -Chromosomal Microarray, המוסיפה לבדיקה הבסיסית יכולת לזהות שינויים תת-מיקרוסקופים קטנים שלא ניתנים לגילוי בבדיקת הקריוטיפ. בדיקה זו נועדה לאתר או לשלול מגוון תסמונות גנטיות נוספות ולכן מעלה סיכוי לאתר פגם בעובר במידה שהוא קיים.

נושאים קשורים:  בדיקות בהריון,  זיהוי מומים בעובר,  בדיקת צ'יפ גנטי,  הרצליה מדיקל סנטר,  חדשות,  תסמונות גנטיות
תגובות